donderdag 24 september 2015

Dag 22; Yosemite - Tioga Road

Vandaag rijden we nogmaals de Tioga Road, de enige verbinding in Yosemite om van oost naar west te komen over de Sierra Nevada.
We zijn 2 dagen geleden Yosemite ook binnen gekomen over deze weg maar toen was het al laat in de middag en hadden we geen tijd meer om rond te kijken of te gaan hiken.
Deze weg is gelegen op 2800 meter en is 57 mijl lang.
Je doet er tussen de 1,5 en 2 uur over om hem af te rijden.
Bovendien rijden wij vanuit Mariposa ook nog een uur naar de ingang van het park.
We waren dus pas rond 11 am bij Tuolumne Meadow en Lembert Dome.
Hier hebben we eerst de Soda Springs Trail gelopen over de Tuolumne Meadow, een prachtige wandeling van 4 km maar de Soda Springs hebben we niet kunnen vinden.

Siësta Lake

Tuolumne River

Tuolumne Meadow en Lembert Dome

Het is erg rustgevend om over de Meadows te lopen, het is vlak en dus weinig inspannend en er zijn op de Tioga Road veel minder toeristen dan in de Valley. Het was dus echt genieten.
Het was een mooie dag, blauwe lucht, in de Valley ruim 35 º maar boven in de bergen een graad of 24 met een lekker windje erbij dus goed vol te houden.
Na onze wandeling over de Meadow (dit was het verste punt) hebben we de rest van de bezienswaardigheden bekeken; de zuidkant van Tenaya Lake en Olmsted Point, waar we naar de overlook zijn gelopen voor een prachtig 360º uitzicht.

Uitzicht vanaf Olmsted Point (2500 m)

We hadden nog goede benen (zelfs na gisteren) dus dachten we nog wel een hike aan te kunnen naar een van de vele meren die langs de Tioga Road liggen.
We kozen voor May Lake, volgens de boekjes wel weer een flinke klim omdat het meer achter een grote rots ligt.
Je merkt ook wel dat je op 2800 meter aan het klimmen bent, je bent sneller buiten adem.
De helling viel ons uiteindelijk mee (die van de Vernal Fall was veel steiler) maar toch was ik blij toen ik na twee uur en 5 km weer bij de auto was.
Maar ook blij dat we hem wel gelopen hadden, het was echt een mooie wandeling door een gebied waar je ieder moment een beer tegen kunt komen en dat maakt het dan ook wel weer spannend.

May Lake

Mount Hoffmann (hoogste top in Yosemite, 3305 m)

Morgen is alweer onze laatste (halve) dag in Yosemite en gaan we naar Glacier Point, ook hoog gelegen en ook een gebied waar je mooie wandelingen kan maken dus vanavond maar even met de beentjes omhoog.