vrijdag 25 september 2015

Dag 23; Yosemite -Glacier Point Road - Fresno

Onze laatste dag in Yosemite is aangebroken.
Vandaag gaan we de Glacier Point Road afrijden en de uitzichten over Yosemite bekijken want daar staat deze weg bekend om.
Nadat we de Valley achter ons gelaten hebben en voordat we door de tunnel rijden stoppen we nog even voor een mooi uitzicht...

Tunnel View

Rond 11 am zijn we aangekomen op het eindpunt van deze weg, je raad het al; Glacier Point!
Vanaf dit punt heb je schitterend uitzicht op Yosemite Valley, we kunnen precies zien waar we de eerste dag gelopen hebben.

Glacier Point

De Half Dome springt overal bovenuit maar we zijn vooral verbaasd over Mount Hoffmann (3307 m), dit is de hoogste bergtop in Yosemite en we zijn er gisteren heel dichtbij geweest toen we de wandeling naar May Lake deden (2750 m), de Mount Hoffmann ligt net achter May Lake. We hadden toen niet in de gaten hoe hoog we zaten.....

Washburn Point

Nadat we ook Washburn Point hadden gezien zijn we naar de parkeerplaats van de Sentinel Dome gereden om hier de trail te lopen naar de top van de Sentinel Dome, een mooie, 4 km lange wandeling, niet al te steil totdat we aan het laatste stukje kwamen en de rots moesten beklimmen naar de top. Maar wat een gaaf eindpunt, we hadden een fenominaal uitzicht in alle richtingen.
Het waaide behoorlijk op de top maar we zijn er best lang gebleven, we raakten maar niet uitgekeken, iedere keer viel er weer iets anders op.

Sentinel Dome

Nu restte ons alleen nog een kijkje op de McGurk Meadow, dan hadden we alle Meadows gezien.
De trailhead was wat moeilijk te vinden omdat er geen officiele parking is voor deze trail maar met behulp van de Garmin konden we hem toch traceren.
De bedoeling was alleen een korte blik op de meadow maar we moesten eerst een stukje door een dicht bos, een echt berenbos, vonden wij. Een stukje werd uiteindelijk een stuk van 1,5 km heen en 1,5 km terug en koste ons toch nog een uur omdat we de hele weg terug moesten klimmen.
Maar de meadow was mooi! We waren er helemaal alleen en de rust was geweldig.

Inmiddels was het al 3 pm geweest en hadden we nog niet gegeten dus even een parkeerplaats met mooi uitzicht opgezocht en snel een paar boterhammetjes gegeten.

Nu moesten we nog via de Wawona (zuid) entrance het park uit en dan door naar Fresno waar we de nacht doorbrengen zodat we morgen al een stukje dichterbij Kings Canyon en Sequoia NP zitten. Hier woedt al wekenlang een enorme bosbrand en Kings Canyon is een tijdje volledig afgesloten geweest maar sinds 3 dagen weer gedeeltelijk heropend.
Het blijft nog even spannend of we de route kunnen rijden zoals we van plan zijn maar dat zien we morgen wel. In ieder geval is het Grant Grove open dus kunnen we daar de Sequoia bomen (oa General Grant Tree) wel zien.